سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیماری‌ حیات وحش را تهدید می‌کند


 

  • بیماری‌ حیات وحش را تهدید می‌کند

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کیومرث کلانتری در اولین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش گفت: خوشبختانه کشور ایران با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص آب و هوایی، جغرافیایی و توپوگرافی از تنوع زیستی خوبی برخوردار است. همچنین بیش از 8200 گونه گیاهی و 1300 گونه جانوری مهره‌دار در کشور ما وجود دارد ولی علیرغم تنوع زیستی مناسب در کشور متاسفانه محیط زیست با انواع تهدیدها و چالش‌ها از جمله آلودگی‌ها، تخریب و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و جنگل‌ها، تغییرات جهانی آب و هوا، پدیده گرد و غبار روبه‌رو است.

    رییس کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش ادامه داد: با وجود همه تلاش‌هایی که در سطح ملی و بین‌المللی صورت گرفته است، محیط زیست جهان امروز وضعیت بهتری از اوایل قرن بیستم ندارد. در جامعه‌ای که تصرف و بهره‌برداری از منابع طبیعی از روی تدبیر نباشد مسلما آن جامعه در استفاده از منابع و عرصه‌های طبیعی آینده‌ای روشن نخواهد داشت.

    وی در ادامه با بیان این‌ که حفاظت از تنوع زیستی در مقابل فعالیت‌های غیراصولی انسانی، بلایای طبیعی و بیماری‌های واگیردار دامی و بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در واقع حفاظت از میراث گرانبهایی به نام ژن‌های جانوری و گیاهی است، گفت: انسان و همه گونه‌های جانوری و گیاهی در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیر هستند و اگر اقدامات پیشگیرانه به‌ موقع صورت نگیرد در نهایت به جمعیت و ذخایر ژنتیکی، جانوری و گیاهی آسیب می‌رسد.

    معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توسط سازمان‌های متولی همگام با حفاظت از محیط زیست، آموزش و اطلاع‌رسانی مستمر، پژوهش و رونق اقتصادی به عنوان بخشی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی پیشرفت جوامع نقش مهمی در اعتلای جامعه دارند.

    وی ادامه داد: در دهه‌های گذشته در مقوله حفاظت از محیط زیست همواره یک سری عوامل تهدید از جمله تخریب زیستگاه، شکار غیرمجاز، قاچاق گونه و اجزای آن، تعلیف دام بیش از ظرفیت مناطق وجود داشته است اما طی 20 سال گذشته به دلایل متعدد موضوع شیوع بیماری‌ها در حیات وحش کشور، بیماری‌هایی با درصد مرگ‌ومیر بالا در گونه‌های شاخص جانوری و بیماری‌های نوپدید به عنوان یکی از عوامل تهدید در حیات وحش کشور مطرح بوده است.

    کلانتری در پایان گفت: برگزاری نخستین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش مدنظر قرار گرفت تا برای اولین‌ بار مقوله حفاظت از محیط زیست با رویکرد مدیریت‌ بیماری‌های شایع در حیات وحش کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.