سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشکل ایجاد فضای سبز در بزرگراه‌ها و حریم‌ شهرها چیست؟


 

  • مشکل ایجاد فضای سبز در بزرگراه‌ها و حریم‌ شهرها چیست؟

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار دارد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای شهروندان شده است. این در حالی است که در راستای حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌های هوا، قانون هوای پاک در 18 مرداد ماه 1396 تصویب شد و در نهایت 23 مرداد ماه همان سال، رییس جمهوری این قانون را برای اجرا به سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ کرد.

    در ماده 27 قانون هوای پاک آمده است: وزارتخانه‌های جهادکشاورزی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری) و راه و شهرسازی، از محل اعتبارات مندرج در ردیف‌های بودجه‌ای و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی مکلفند طی برنامه‌ای پنج ساله که به تأیید سازمان می‌رسد، حریم سبز بزرگراه‌ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر رخدادهای گرد و غبار را با روش آبیاری مدرن و اولویت استفاده از پساب‌های شهری و روستایی، ایجاد کنند.

    خداداد مقبلی، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره کارهای انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در راستای قانون هوای پاک و در پاسخ به اینکه برای ایجاد این فضای سبز چه کاری تا کنون انجام شده است، گفت: ایجاد فضای سبز در راه‌های اصلی، بزرگراه‌های موجود و در ورودی شهرها انجام شده و با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی این کار در مسیرهای در حال احداث نیز پیش‌بینی شده است.

    وی همچنین در رابطه با اینکه ایجاد این فضای سبز در چه حد و اندازه‌ای انجام شده است، افزود: با همکاری و مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی، بخش‌های مورد نظر در ورودی شهرها و در مکان‌هایی که آب وجود داشته است - به ویژه در مجتمع‌های خدمات رفاهی، جاده‌ها و راه‌های مختلف - درختکاری و فضای سبز مناسب ایجاد شده و تنها محدودیت موجود برای ایجاد و توسعه فضای سبز در این اماکن کمبود منابع آبی بوده است.

    معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اندازه‌گیری دقیق میزان فضای سبز ایجاد شده و مورد نیاز، به بررسی کامل و ارزیابی بیشتری نیاز دارد که در حال پیگیری است، ادامه داد: در آزادراه‌های دولتی هم این وظیفه قانونی را تا حد امکان انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در آزدراه تهران-قم، آزادراه اصفهان در مسیر کاشان و امثال آن درختکاری و ایجاد فضای سبز انجام شده است و در بخش‌های خالی نیز ما و دیگر دستگاه‌های متولی باید با نیازسنجی با دستگاه‌های متولی مذاکره کنیم.