سفارش تبلیغ
صبا ویژن

«ای‌سیم» (eSIM) ؛ تلفن‌های آینده شکاف سیم‌ کارت ندارند


 

  • «ای‌سیم» (eSIM) ؛ تلفن‌های آینده شکاف سیم‌ کارت ندارند

    ای‌سیم اجازه استفاده از 2 شماره تلفن روی یک گوشی را هم به شما می‌دهد.

    گرچه به نظر نمی‌رسد ای‌سیم به اندازه ویژگی‌هایی مانند صفحه تاشو یا دوربینی که می‌تواند در تاریکی عکس بگیرد، هیجان‌انگیز باشد، اما بخشی اساسی در تلفن همراه شما است.

    اگر تلفن شما سیم کارت نداشته باشد، نمی‌تواند به اپراتورهای بی‌سیم شما متصل شود. در همان حال که پیشرفت‌های تکنولوژیکی در صفحه‌های نمایش تلفن‌ها رخ می‌دهد، سیم‌ کارت‌ها هم در حال تغییر هستند.

    ای‌سیم یا «مدول جای‌داده شده هویت مشترک» یک تراشه الکترونیکی کوچک درون تلفن شما است که همان کاری را انجام می‌دهد که سیم کارت‌های فیزیکی کوچک که سال‌ها با آنها آشنا هستید، انجام می‌دهند. بدون سیم کارت، تلفن شما نمی‌داند به کدام اپراتور را به شماره تلفن شما متصل کند و اپراتور شما نمی‌داند به کدام تلفن خدمات دهد.

    ای‌سیم‌ را بر خلاف سیم‌ کارت‌های معمولی که مخصوص یک اپراتور هستند و نمی‌توان با آنها بین دو اپراتور جابه‌جا شد، می‌توان بر حسب نیاز برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی مجدد کرد و به این ترتیب امکان جابه‌جایی میان اپراتورها فراهم می‌شود و همچنین بدون اینکه هر بار نیاز به سیم کارت جدیدی باشد، می‌توان سرویسی را شروع یا قطع کرد.

    از طرف دیگر با حذف سیم‌ کارت‌های معمولی که نیاز به شکافی برای ورود و خروج دارند، می‌توان از فضای آزاد شده برای جا دادن باتری‌های بزرگتر در تلفن یا  افزودن دوربین‌های اضافی یا سایر وسائل جدید استفاده کرد. البته نبود شکاف سیم کارت معمولا به معنای آن است که شکافی برای افزودن میکرواس‌دی کارت برای حافظه اضافی هم وجود ندارد، اما سازندگان تلفن همراه مدت‌ها است که در این جهت حرکت کرده‌اند.

    ای‌سیم‌ها هنوز در ابتدای راه هستند و به این ترتیب روندهایی مانند فعال کردن و قابلیت کار کردنشان با اپراتورهای متفاوت ممکن است نیاز به زمان داشته باشد. اما در آینده نزدیک به راحتی چند بار زدن روی صفحه نمایش تلفن‌تان می‌توانید فورا میان اپراتورها جابه‌جا شوید.

    تلفن موتورولا ریزر جدید با صفحه نمایش تاشو شکافی برای سیم کارت فیزیکی ندارد و کاملا به ای‌سیم متکی است

    • چه تلفن‌های ای‌سیم دارند؟

    در حال حاضر شمار مدل‌های تلفن هوشمندی که ای‌سیم دارند، چندان زیاد نیست:

    - آیفون‌های XS، XS Max، XR و آیفون‌های 11، 11 پرو و 11 پرو مکس شرکت اپل علاوه بر سیم کارت پلاستیکی استاندارد، دارای ای‌سیم هستند.

    - تلفن‌های گوگل پیکسل 2، پیکسل 3، پیکسل 3A و پیکسل 4 هم شکاف استاندارد سیم کارت دارند و هم از ای‌سیم حمایت می‌کنند.

    - تلفن سامسونگ گالاگسی فولد یک ای‌سیم و یک شکاف برای سیم کارت میکرو دارد.

    بالاخره موتورولا ریزر جدید با صحفه نمایش تاشو نخستین تلفن همراهی است که شکافی برای سیم کارت فیزیکی ندارد و برای ارتباط صرفا به ای‌سیم متکی است.

    • چرا این تلفن‌ها یک ای‌سیم و یک سیم کارت فیزیکی دارند؟

    آیفونهایی که دو سیم کارت دارند- یک ای‌سیم و یک کارت فیزیکی- را می‌توان به دو اپراتور متفاوت وصل کرد و همزمان از دو شماره تلفن استفاده کرد. بنابراین می‌توانید یک شماره شخصی و یک شماره کاری روی یک آیفون داشته باشید. 

    تلفن‌هایی که ای‌سیم دارند، برای افرادی که مسافرت‌های متعدد دارند هم سودمند هستند. شما می‌توانید ای‌سیم تلفن را مستقیما به اپراتور کشور مقصد وصل و از بسته داده‌های آن استفاده کنید و از هزینه‌های بالای رومینگ خلاض شوید.

    داشتن ای‌سیم ای مزیت را هم دارد که پس از خریدن تلفن همراه جدید دیگر لازم نیست منتظر تهیه سیم کارت فیزیکی بمانید و می‌توانید در طول چند دقیقه تلفن‌تان را فعال کنید.