سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شهرداری‌ها یک دولت محلی هستند یا نهاد خدمت‌رسان شهری؟


 

  • شهرداری‌ها یک دولت محلی هستند یا نهاد خدمت‌رسان شهری؟

    به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، حامد مظاهریان در نشست تخصصی کلانشهرها که همزمان با اولین همایش ملی بهره‌وری در مرکز همایش‌های رایزن با حضور شهرداران اراک، کرج و یزد برگزار شد، انضباط کالبدی سازمانی را لازمه ارتقای بهره‌وری در سازمان دانست و در تشریح لوازم تحقق عدالت شهری، گفت: اگر در شهر، مناطق به صورت متوازن از خدمات بهره‌مند شوند، رضایت شهروندان و بهره‌وری بالا رفته و امنیت شهری نیز تضمین می‌شود.

    معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران همچنین با بیان تاثیرات هوشمندسازی مدیریت شهری در ارتقای بهره‌وری، خاطرنشان کرد: در شهر هوشمند، دیتا مبنای تصمیم‌گیری در مدیریت شهر است. بنابراین لازم است دیتا، راهنمای حرکت مدیریت شهری باشد نه سلیقه و نظرهای شخصی.

    مظاهریان درباره شفافیت در مدیریت شهری نیز اظهار کرد: نهادی غیردولتی باید شهرداری‌ها را از نظر میزان شفافیت ارزیابی کند. همچنین اگر یک سری وظایف را برای مدیریت شهری قائل هستیم، تلاش کنیم تا شهرنشینان‌مان، شهروند باشند؛ یعنی قائل به مشارکت در اداره امور شهر باشند.

    به گفته معاون شهردار تهران، مدیریت شهری و مشارکت در این حوزه یک حرکت دوسویه است که البته داریم به این سمت حرکت می‌کنیم و آن ادبیات ساخته شده است اما لازم است موضوع مشارکت به باور ما تبدیل شود.

    به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدعلی محمدی رئیس هیئت مدیره انجمن مشاوران مدیریت ایران نیز در نشست علمی مدیریت منابع انسانی در این همایش، به موضوع مدیریت منابع انسانی سبز اشاره کرد و گفت: ما باید انسان‌ها را در کنار اینکه وظایف‌شان را توضیح می‌دهیم، متوجه کنیم که نسبت به حفظ محیط زیست برای آیندگان توجه داشته باشند.

    وی مبحث شهروند با فضیلت و با اخلاق را از عوامل افزایش بهره‌وری دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته، شهروندی یک شایستگی بود که اگر کسی قابلیت‌اش را داشت و خیر جمعی را مورد توجه قرار می‌داد، می‌توانست شهرنشین باشد.

    به گفته محمدی، رهبری صحیح منابع انسانی و هوشمندسازی شهر از دیگر مؤلفه‌های افزایش بهره‌وری نیروی انسانی است؛ از این حیث که رهبر یک نظام مدیریت شهری باید خود الگویی باشد از آنچه که انتظار دارد دیگران باشند و از طرفی نیز با توجه به رشد علم و فناوری، بسیاری از امور به عهده ماشین سپرده شود و انسان در جایگاه اصلی خود که خلاقیت و نوآوری است قرار گیرند.