سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معیارهای معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای انتخاب سرآمدان علمی |‌ اعطای پژوهانه به سرآمدان


 

  • معیارهای معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای انتخاب سرآمدان علمی |‌ اعطای پژوهانه به سرآمدان

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فدراسیون سرآمدان علمی ایران با هدف دستیابی به مرجعیت علمی، افزایش کیفیت علمی کشور و کمک به توسعه تحقیقات محققان معتبر توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است.

    این فدراسیون به محققان علمی برجسته و سرآمدان علمی واجد شرایط، خدمات متنوعی از جمله پرداخت پژوهانه نقدی ارائه می‌کند. این افراد سالانه و بر اساس کارنامه 3 ساله فعالیت‌های پژوهشی، ارزیابی و انتخاب می‌شوند و در دو گروه الف و ب تقسیم‌بندی و حمایت می‌شوند.

    میزان حمایت‌های فرد با توجه به اعتبار علمی کسب‌شده مشخص می‌شود. از جمله این خدمات، پرداخت پژوهانه نقدی از 200 تا 500 میلیون ریال است که به سرآمدان علمی تعلق می‌گیرد.

    این فدراسیون اشخاصی را به عنوان سرآمد علمی انتخاب می کند که دستاوردهای علمی قابل توجهی کسب کرده باشند. در فرآیند انتخاب، فقط فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی افراد در نظر گرفته می‌شود و این افراد در یک روند کاملاً رقابتی انتخاب می‌شوند.

    عضویت در هیأت علمی حداقل یک موسسه علمی یا پژوهشی کشور از جمله شرایطی است که سرآمدان علمی باید دارا باشند.

    چاپ مقاله در نشریات برتر در 3 سال آخر منتهی به دوره ارزیابی از جمله شروط ضروری برای ارزیابی اولیه جهت انتخاب افراد است. بیش از 110 نشریه به عنوان نشریات برتر انتخاب و در سایت فدراسیون معرفی شده‌اند که افراد با انتشار مقاله در این نشریات علاوه بر دریافت مبالغ تشویقی نقدی، امتیاز ضروری را برای قرار گرفتن در فهرست ارزیابی اولیه سرآمدان کسب می‌کند.




شنیدن صدای ضربان قلب نهنگ آبی برای نخستین بار | نهنگ در اعماق فقط با دو ضربان قلب در دقیقه زنده می‌ماند


 

  • شنیدن صدای ضربان قلب نهنگ آبی برای نخستین بار | نهنگ در اعماق فقط با دو ضربان قلب در دقیقه زنده می‌ماند

    به گزارش همشهری آنلاین یه نقل از لایوساینس، این دانشمندان یک ضبط‌کننده نبض را با ساکشن به پشت یک نهنگ آبی در ساحل کالیفرنیا چسباندند و بعد این جانور غول‌آسا را که به طور مداوم برای تقریبا 9 ساعت به درون آب شیرجه می‌رفت و معده‌اش را با صدها ماهی می‌انباشت و بعد دوباره به سطح آب برمی‌گشت و ریه‌هایش را با هوا پر می‌کرد، مشاهده کردند.

    سرعت ضربان قلب این نهنگ در طول این شیرجه‌ها به درون اعماق آب برای شکار ماهی، در سطح 34 بار دقیقه و در عمیق‌ترین ژرفا به فقط 2 بار در دقیقه می‌رسید- یعنی 30 تا 50 درصد کمتر از مقداری که پژوهشگران انتظار داشتند.

    بر اساس یافته‌های یک بررسی که در ژورنال «پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم» منتشر شده است، یک عمل ساده گاز گرفتن ممکن است سرعت ضربان قلب نهنگ آبی را به حد نهایی فیزیکی‌اش برساند و این یافته توضیح‌دهنده این است که چرا جانورانی بزرگتر از نهنگ‌های آبی تا به حال روی کره زمین دیده نشده‌اند.

    جرمی گولدبوگن، استادیار در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا و سرپرست این تحقیق می‌گوید: «بررسی حیواناتی که در حدود نهایی توان فیزیولوژیکی عمل می‌کنند، به ما کمک می‌کند تا نسبت حدود زیست‌شناختی به اندازه بدن حیوان را درک کنیم.»

    به عبارت دیگر، اگر قلب نهنگ آبی نتواند خونش سریعتر تلمبه کند تا انرژی لازم برای شکارهای روزانه‌اش را تامین کند، چطور قلب حیوان بزرگتری قادر خواهد بود چنین کاری را انجام دهد؟

    • بزرگترین جانور روی زمین

    نهنگ‌های آبی بزرگترین جانوران تا به حال شناخته شده هستند که روی کره زمین زندگی کرده‌اند. یک نهنگ آبی بالغ کاملا رشد کرده می‌تواند به طولی بیش از 30 متر برسد. برای رساندن انرژی به موجودی به این بزرگی قلب بزرگی لازم است. اندازه قلب یک نهنگ آبی مرده به ساحل افتاده در سال 2015 به 180 کیلوگرم می‌رسید.

    دانشمندان قبلا می‌دانستند که سرعت ضربان قلب نهنگ آبی در اعماق دریا باید کاهش یابد. هنگامی که این پستانداران تنفس‌کننده هوا به زیر آب شیرجه می‌روند، بدن‌هایشان به طور خودکار شروع به تغییر توزیع اکسیژن می‌کند، قلب و مغز اکسیژن بیشتری به دست می‌آورند و عضلات، پوست و سایر اندام‌ها مقدار کمتر.

    به این ترتیب این جانواران امکان پیدا می‌کند با یک تنفس واحد مدت بیشتری زیر آب بمانند و در نتیجه ضریان قلبشان بسیار آهسته‌تر از حد طبیعی می‌شود. همین پدیده را در انسان خشکی‌زی هم می‌توان مشاهد کرد- اما با توجه به اندازه غول‌آسای نهنگ‌های آبی و کارآمدی‌شان در غوطه‌ور شدن به بیش از 300 متر زیر سطح آب، میزان کند شدن ضریان قلب آنها بسیار فراتر از کند شدن ضربان قلب ما است.

    مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
    فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
    • اندازه‌گیری ضربان قلب نهنگ

    ابن پژوهشگران برای اینکه دریابند تغییرات سرعت ضربان قلب نهنگ دقیقا چگونه است، گروهی از نهنگ‌های قبلا بررسی‌شده در خلیج مونته‌ری در کالیفرنیا را دنبال کردند و یک حسگر مخصوص را که در انتهای یک میله 6 متری قرار داشت، به بدن یکی از آنها چسباندند. این نهنگ یک جانور نر بود که برای نخستین بار 15 سال پیش دیده شد. این حسگر غلاف پلاستیکی به اندازه یک ظرف ناهار چهار مکنده داشت. دوتا از این مکنده ها حاوی الکترودهایی بودند که ضربان قلب نهنگ را اندازه می‌گرفتند. 

    این حسگر نشان داد که قلب این نهنگ در پایین ترین سطح غوطه‌وری‌اش (184 متر) به طور میانگین چهار تا هشت بار در دقیقه  و در کمترین مقدار فقط 2 بار در دقیقه می‌تپد.

    سرعت تپش قلب این نهنگ هنگام بازگشت به سطح به 25 تا 37 ضربان در دقیقه می‌رسید و به سرعت جریان خون کافی اکسیژن دارد برای غوطه‌وری بعدی را فراهم می‌کرد. به گفته این پژوهشگران در این توقف‌ها برای سوخت‌گیری مجدد، شدت فعالیت قلب نهنگ به حداکثر فیزیکی‌اش می‌رسید و غیر محتمل است که قلب او بتواند سریع‌تر از این حد ضربان کند.

    • چرا حیوانی بزرگتر از نهنگ نداریم

    این حد طبیعی توان قلبی ممکن است توضیح‌دهنده علت بزرگ شدن نهنگ‌های آبی تا یک اندازه معین باشد و نیز اینکه چرا تا به حال حیوان بزرگتری روی کره زمین شناخته نشده است. زیرا موجودی بزرگتری نیاز به اکسیژن حتی بیشتری برای انجام غوطه‌وری‌های طولانی‌ و عمیقش برای تغذیه دارد و در نتیجه قلبش باید سریع‌تر از  قلب نهنگ‌های آبی بدن را در سطح آب با اکسیژن سوختگیری مجدد کند.

    این پژوهشگران معتقدند از آنجایی که چنین کاری بر اساس داده‌های فعلی امکان‌پذیر نیست،  نهنگ‌های آبی ممکن است هم اکنون و برای همیشه پرکارترین قلب روی کره زمین را داشته باشند.




تولید چادر مشکی خنک‌کننده و ضد آب


 

  • تولید چادر مشکی خنک‌کننده و ضد آب

    ایسنا نوشت: بهاره ناصر الملکی از محققان طرح، تولید پارچه‌هایی با خواص ویژه را از زمینه‌های تحقیقاتی این شرکت فناوری دانست و گفت: در گذشته از نانو ذرات در پارچه استفاده می‌شد که به منظور کاهش هزینه‌ها روش نوینی برای اعمال خواص ویژه به پارچه‌ها ارائه کردیم.

    وی اسپری نانو ذرات بر روی محصول نهایی را از راهکارهای این شرکت ذکر کرد و ادامه داد: با این روش منسوجاتی با خواصی چون آنتی‌باکتریال، ضد آتش، ضد لک و ضد آب را به محصولات نهایی با کاربری در هتل‌ها، رستوران‌ها و بیمارستان‌ها و همچنین صنعت فولاد تولید کردیم.

    ناصرالملکی روپوش‌های بیمارستانی، ملحفه، رومیزی، پارچه‌های ضد آتش، شلوار ضد سایش و پیراهن مردانه را از محصولات تولیدی این شرکت دانست و افزود: پیراهن مردانه تولید شده در بخش‌های پشت، سر آستین و یقه ضد آب و لک است، ضمن آن‌که در زیر بغل این پیراهن‌ها آنتی باکتریال است و مانع انتشار بوی عرق می‌شود و در صورت تعریق به سرعت خشک می‌شود.

    این محقق با بیان این‌که این خواص از طریق پاشش نانو ذرات بر روی سطح محصول نهایی نساجی ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: برای این منظور دستگاهی ساختیم و از این طریق محلول حاوی نانو ذرات بر روی محصول نهایی پاشیده می‌شود.

    ناصرالملکی چادرهای ضد آب و خنک‌کننده را از دیگر دستاوردهای دانش‌بنیان این شرکت نام برد و یادآور شد: چادرهای تولید شده با استفاده از نانو ذرات دارای دو خاصیت «خنک‌کننده» و «ضد آب» هستند. این دو ویژگی به طور همزمان بر روی چادرها ایجاد نشده است.

    وی با اشاره به چادرهای خنک‌کننده توضیح داد: این چادرها برای مناطق گرم به‌ویژه شهرهای جنوبی کشور مناسب هستند؛ چراکه پارچه این چادرها با جذب رطوبت هوا و حتی رطوبت کولرهای آبی، موجب می‌شود که فرد احساس خنکی کند.

    این محقق ادامه داد: آب در چادرهای ضد آب تولید شده با تاخیر جذب می‌شود و در صورتی که ماده سیالی بر روی چادر ریخته شود، خیس نمی‌شود.

    ناصرالملکی پایداری خواص این منسوجات را بسته به نوع شست‌وشو و نحوه نگهداری از آن دانست و گفت: اگر این منسوجات را با پودرهای لباسشویی دارای آنزیم و با آب با حرارت بالا شسته شوند، پایداری خواص آنها کمتر می‌شود. شست‌وشو با مایع لباسشویی و درجه حرارت پایین آب، دوام نانو ذرات اعمال شده بر روی پارچه را بیشتر خواهد کرد.

    وی در عین حال خاطرنشان کرد: نانو ذرات اعمال شده بر روی این محصولات مانع کثیف شدن پارچه می‌شود و این امر موجب کاهش تعداد شست‌وشو خواهد شد.

    به گفته این محقق، کلیه محصولات این شرکت به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.




فیلم | بازگشت هواپیمای فضایی ایکس-37بی پس از ماموریت سری 780 روزه


 

  • فیلم | بازگشت هواپیمای فضایی ایکس-37بی پس از ماموریت سری 780 روزه

    به نوشته سایت space.com ایکس- 37بی، هواپیمای نظامی که شبیه شاتل‌های فضایی سرنشین‌دار ناسا اما در ابعاد کوچتر است، در پایان این پنجمین ماموریت سری بسیار درازمدت به طور خودکار در مرکز فضایی کندی در ناسا در کیپ کاناورال فلوریدا به زمین نشست. این هواپیمای فضایی در ابتدا بوسیله یک راکت فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شده بود.

    رکورد قبلی این هواپیما پروازی 781 روزه بود که در ماه مه سال 2017 به دست آمده بود.

    نیروی هوایی امریکا دو فروند از این هواپیماهای فضایی را در ناوگان خود دارد که مانند شاتل‌های فضایی می‌توان برای ماموریت‌های گوناگون چندین بار پرواز کرده‌اند.  این هواپیماهای فضایی که نیروی خود را از انرژی خورشید می‌گیرند و ساخت شرکت بوئینگ هستند، دارای یک محفظه بار مینیاتوری هستند که می‌توان برای انجام آزمایش‌ها یا جای دادن ماهواره‌های کوچک به کار رود.

     این هواپیماها در اصل برای گذراندن مدت 240 روز در مدار زمین طراحی شده بودند.

    ماموریت‌های این هواپیماهای فضایی محرمانه مانده است، اما مقامات نیروی هوایی اشاراتی درباره آنها داشته‌اند. یک محموله این هواپیما تجهیزاتی طراحی‌شده برای «آزمایش وسائل الکترونیکی تجربی و تکنولوژی‌های لوله‌های حرارتی نوسانگر در محیط‌های فضایی در زمان‌های طولانی» بوده است. همچنین این هواپیمای فضایی یک ماهواره کوچک را هم در مدار زمین قرار داده است.

    برنامه ساخت ایکس-37‌بی در اصل در سال 1999 بوسیله ناسا به عنوان یک بستر آزمایش تکنولوژی برای سفینه‌های فضایی آینده شروع شد و  کاملا شبیه یک نسخه مینیاتوری شاتل‌های فضایی بود، اما در سال 2004 سازمان پژوهش‌های پیشرفته دفاعی (DARPA) ارتش آمریکا این پروژه را تحویل گرفت و به «اداره قابلیت‌های سریع» نیروی هوایی آمریکا سپرد.

    ایکس 37بی 8.8 متر درازا دارد و فاصله بال‌های آن 4.6 متر است. بخش محموله آن به اندازه بخش بار یک وانت است و  ابعادی 2.1 متر در 1.2 متر دارد.

    نخستین ماموریت ایکس-37بی در آوریل سال 2010 انجام شد و این هواپیمای فضایی برای 224 روز در مدار زمین باقی ماند. ماموریت‌های بعدی در سال‌های 2011، 2012، 2015 و 2017 انجام شدند و هر بار مدت ماندن هواپیما در مدار زمین بیشتر شد.




موتورسیکلتی که لقب هیولا گرفته است


 

  • موتورسیکلتی که لقب هیولا گرفته است

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، موتورسیکلت AMB 001 که بی شباهت به سوپر خودروها نیست، عمدتا از فیبرکربن ساخته شده و در کنار آن از تیتانیوم، بیلت آلومینیوم و چرم مرغوب نیز استفاده شده است.  
    رنگ اصلی بدنه نقره آبی است که در کنار مشکی مات دوشاخه، تایرها و دیسک جلوه ای جذاب پیدا کرده است. استفاده از فیبرکربن سبک باعث شده وزن خالص موتور از 180 کیلوگرم فراتر نرود.

    روی باک موتور نواری از فیبرکربن قرار دارد که از فرمان شروع شده و تا چراغ عقب امتداد پیدا می کند. یک پد چرمی قهوه‌ای رنگ هم نقش صندلی را بازی می کند که ایده آن از سوپرکارهای استون قرض گرفته شده است.

    قلب تپنده AMB 001 موتور V-Twin توربو شارژ با حجم 997 سی سی است که برای نخستین بار توسط Brough Superior به کار گرفته شده و توانایی تولید 180 اسب بخار قدرت را دارد. به گفته سازندگان مدخل ورود و خروج و مسیر عبور هوا در داخل سیستم سوپر شارژ متغیر است و با استفاده از یک اینترکولر لگ توربو به حداقل می رسد.

    برای این موتورسیکلت 6 دنده در نظر گرفته شده که از کلاچ APTC استفاده می کند. بکارگیری سیستم روانکاری نیمه خشک میل لنگ هم بازدهی را افزایش داده است. ترمزهای مسابقه ای AMB 001 نیز از فلز بسیار مقاوم ساخته شده اند.

    تنها 100 دستگاه از AMB 001 تولید می شود و هرگز به جاده‌های شهری راه پیدا نخواهد کرد.  

    تولید تمام این موتورسیکلت ها به صورت دست ساز و در تولوز فرانسه صورت گرفته و برای خریداران 120 هزار دلار تمام خواهد شد.